Olemme osa Coronariaa

Suojattu: Näin ohjaan yhteisöä: Ylimääräinen extra-oppitunti

Näin ohjaan yhteisöä: Syvennytään vielä suunitelman kohtiin 6 & 7 Ohjeet sinulle: 1. Katso alla oleva oppitunti 2. Mieti erityisesti mitä videolla esitettyjä kohtia olet itse valmis kokeilemaan ja käyttämään, ts. mitkä sopivat sinun tapaasi toimia 3. Jos olet ammatinharjoittaja, lue Kelan standardista erityisesti s. 16 –> ja kohta päätösvaihe (standardi löytyy linkkinä alla) 4. Lue myös Lastenneurologien kannanotto hyvästä kuntoutuskäytännöstä 5. Kokeile seuraavalla kerralla pulmiin törmätessäsi yhtä niistä strategioista joita ehdotan! 00:00 Miksi tämä video-oppitunti? 03:50 Miten lähestyä niitä yhteisöjä jotka eivät ryhdy tekemään mitään vaikka on sovittu? 04:24 Laita terapia tauolle 07:19 Anna lähi-ihmisille aikaa, jatka terapiaa ilman yhteisöä 08:49 Edistyykö tavoitteet pelkästään sillä että sinä näet lasta? 09:50 Vaihda paikkaa 11:03 Soita lähettävälle taholle 11:55 Hanki työnohjausta 13:10 Kaikkia ei voi auttaa 14:35 Sano asiat rehellisesti 17: 30 Älä masennu!! 18:30 Mitä teen jos perhe kieltäytyy yhteistyöstä? 21:10 Milloin terapia lopetetaan? 27:24 3 Case-esimerkkiä elävästä elämästä KELAN STANDARDI HYVÄ KUNTOUTUSKÄYTÄNTÖ   Kiitos sinulle...
Minkälaisten asiakkaiden kanssa olen käyttänyt uutta äänituntumasoitinta, Taikofonia

Minkälaisten asiakkaiden kanssa olen käyttänyt uutta äänituntumasoitinta, Taikofonia

– Eniten Taikofonista ovat hyötyneet mm. autistiset, kehitysvammaiset, AVH-kuntoutujat, muistisairaat, kipupotilaat, masentuneet, univaikeuksista kärsivät ja teini-ikäiset. Taikofonilla äänisisällön kuunteleminen perustuu vibroakustiikkaan, mikä tarkoittaa äänisisällön aistimista tunnon ja kuulon avulla. – Myös asiakkaat, jotka ovat motorisesti kömpelöitä ja oman kehon hallinta on puutteellista, ovat paremmin löytäneet omat raajansa ja toimintojen aloittaminen on helpottunut. – Musiikkivalinnalla voi vireystasoa nostaa tai laskea tarpeen mukaan. – Aistitiedon käsittelyn häiriöistä kärsivät ovat voineet totutella mielimusiikin avulla tuntokokemuksiin. Niin aistiyliherkät  kuin aistimuksia halajavat ovat saaneet heitä motivoivalla tavalla tunto- ja äänikokemuksia. – CP-vammaisilla hyöty on ollut siinä, että lihasten jäykkyys (spastisuus) on helpottunut ja näin ollen venyttelyharjoitukset ovat olleet huomattavasti tehokkaampia ja miellyttävämpiä. Tällaisia kommentteja olen saanut etenkin NDT-terapeuteilta. – Puheterapeuttien palautteissa on ollut kommentteja siitä, että Taikofon on parantanut vuorovaikutusta. Täysin puhumattomat asiakkaat ovat voineet kuvien avulla valita lempimusiikkiaan, ja kädet Taikofonin päällä musiikin kuuntelemisesta on tullut yhteinen, jaettu kokemus. – Taikofonista iholle, koko keholle tulevat ääniaallot selkeyttävät puheen ja äänteiden erottelua. – Monet musiikkiterapeutit ovat löytäneet Taikofonista uuden välineen työhönsä. – Sairaalaympäristössä musiikki on aktivoinut muistisairaiden ja AVH-kuntoutujien toimintoja. Tässä tietenkin on tärkeää musiikin valinta....

Suojattu: Näin ohjaan yhteisöä – toinen webinaari

Hei! Kiitos kaikille yhteisestä keskustelusta. Ja kiitos tästä kurssista. Opin ittekkin aivan älyttömästi taas yhteisön ohjaamisesta. KIITOS siis kuuluu myös sinulle!   TÄSSÄ ON OSALLISTUMISTODISTUKSESI! <— Klikkaa ja lataa Tässä vielä linkit Kommunikoinnin kolmio ja kulmakivet kurssin ”jonotuslistalle” (verkkokurssi toteutuu syksyllä). Puheterapeuttisen tavoitteenasettelun ABC- verkkokurssille (alkaa maaliskuun...
Taikofon Therapy, äänituntumasoitin

Taikofon Therapy, äänituntumasoitin

Taikofon on uusi tapa kuunnella musiikkia ja äänikirjoja sekä nauttia elokuvan ja pelisovellusten äänistä kaikilla aisteilla. Taikofon ei ole kaiutin, vaan sen sisällä on värähtelevä soitinyksikkö, josta ääniaallot kumpuavat. Tästä syntyy Taikofonin pinnalle väreilevä tuntuma, jonka aistii iholla ja syvemmälläkin kehossa. Tätä kokonaisvaltaista äänen aistimista kutsutaan myös kehokuunteluksi. Taikofonia on nyt kehitelty pari vuotta Flexound System Oy:ssä ja se on  ollut mm. Terapiakeskus Terapeijan eri terapeuteilla koekäytössä. Alla kysymyksiä ja vastauksia, joita minulle on usein esitetty: Mitä musiikkia/äänisisältöä Taikofonilla kannattaa soittaa? Mitä tahansa musiikkia, mutta myös äänikirjojen kuuntelu on mukavaa, kun ei jaksa illalla väsyneillä silmillä lukea. Myös luki-vaikeuksista kärsivät tai AVH:n jälkitilan vuoksi lukemaan kykenemättömät voivat Taikofonin kautta syventyä kirjojen maailmaan. Jos haluat vahvoja tuntokokemuksia, niin valitse silloin paljon bassoa sisältävää musiikkia! Mistä Taikofoniin saa äänisisältöä? Äänisisällön voi vapaasti valita omalta mobiililaitteelta, jossa on bluetooth-yhteys, esim. Spotifysta, YouTubesta, nettiradiosta  tai lataamastasi musiikista. Voiko Taikofon aiheuttaa kuulohaittoja, jos sillä kuuntelee liian pitkään tai liian kovaa? Taikofonilla ei saa kuulohaittoja. Nykyään kuunnellaan paljon musiikkia kuulokkeilla ja siinä on helposti kuulovaurion...

Suojattu: Näin ohjaan yhteisöä -webinaarin ensimmäinen tallenne

Kiitos kaikille webinaariin osallistujille ja nöyrimmät anteeksipyynnöt alun sähläilystä. En ole vielä ihan sinut Gotowebinarin kanssa mutta ihan hyvin toivottavasti selvittiin! Tässä on ensimmäisen webinaarin tallenne:   Ja tässä on työkirja vielä kertaalleen ladattavana <— Lisäksi tästä saat esitehtävän <—- Lue tämä artikkeli.   Välitehtävähän oli seuraava: • Varaa jonkun perheen/yhteisön kanssa keskusteluaika ja käy tässä webinaarissa käydyt asiat läpi • Tai vedä jotain yhteistyökumppaniasi hihasta ja kysy: tiedätkö sinä mikä minun tehtäväni tässä kuntoutuksessa on? • Tai etsi lähipäiväkotisi varhaiskasvatussuunnitelma, etsi mitä siellä sanotaan kommunikoinnista: mitkä on sen päiväkodin arvot?   <3 Katja...

Terapeija on kohta 25 vuotias perheyritys. Etsimme puheterapeutteja mukavaan tiimiimme!

Terapiakeskus Terapeija on yksityinen kuntoutukseen ja koulutukseen erikoistunut palvelukeskus. Toimintamme alkoi 1991 ja olemme panostaneet perustamisestamme lähtien korkeaan laatuun. Investoimme systemaattisesti välineistöömme, toimintaympäristöömme sekä erityisesti koulutukseen ja laadunhallintaan. Panostamme moniammatilliseen kuntoutukseen tiiminä. Toimipisteemme sijaitsevat Espoossa ja Vantaalla.  Laajennamme 2016 toimintaamme Helsinkiin!  Etsimme puheterapeutteja mukavaan tiimiimme! Terapeijassa työskentelee yli 40 fysio-, toiminta-, puheterapeuttia ja musiikkiterapeutti. Heistä 20 on puheterapeutteja!   Terapeija on erikoistunut moniammatilliseen kuntoutukseen, neurologiseen kuntoutukseen, lapsiin ja nuoriin sekä suun, kasvojen alueen ja syömisen kuntoutukseen. Meillä on jonkin verran myös psykiatrisia kuntoutettavia. Teemme töitä myös aikuisasiakkaiden kanssa, varsinkin syömisen kuntoutuksessa. Terapeijassa toimii syömisklinikka, johon tulemme panostamaan entistä enemmän tulevaisuudessa. Toimimme kouluttajina sekä luennoitsijoina alan seminaareissa koti- ja ulkomailla. Terapeijassa on yli 600 asiakasta aktiivikuntoutuksessa. Teemme vuodessa yli 20.000 terapiaa. Koulutamme satoja terapeutteja ja alan ammattilaista vuosittain. Olemme aktiivinen kouluttaja.  Koulutamme mm. fysio- toiminta- ja puheterapeutteja, lääkäreitä, erityisopettajia ja muita terveydenhoitoalan ammattilaisia.  Terapeijalla on useita alan ammattilaisille soveltuvia koulutuskokonaisuuksia jotka voit käydä joko yksittäisinä itsenäisinä koulutuksina tai voit kerätä niistä 5 pv:n koulutuskokonaisuuden.  Terapeijan äännesarja: Motoriiikan kautta fonologisiin harjoituksiin, (yht 5 pv) Terapeijan...

Suojattu: Hei ja tervetuloa kurssin ensimmäiseen oppituntiin!

Tervetuloa kurssille! Olemme iloisia että olet täällä. Ensimmäisen oppitunnin aiheena on arviointi. Prosessioppimisen kannalta on tärkeää että olette aktiivisia ja kerrotte mielipiteenne ja toiveenne. Olemme perustaneet Facebookiin keskustelupalstan, jota voitte käyttää hyväksenne. Ryhmäkeskustelut ovat täysin luottamuksellisia. Olette saaneet tähän ryhmään linkin sähköpostiinne. Jos ette halua olla Facebookissa, tuokaa kysymykset webinaariin. Voitte laittaa viestejä myös sähköpostiin: katja.koski@terapeija.fi Lupaamme vastata niihin seuraavilla oppitunneilla ja webinaarissa. Seuraavalla oppitunnilla annamme ohjeet webinaariin. Ensimmäinen webinaari pidetään 27.1.2016 18-19.30 Henkilökohtaisista tapaamisista saatte tietoa webinaarissa.   ARVIOINTIKAAVAKKEET Tässä on sinulle kolme kaavaketta, joihin pyydämme sinua tutustumaan. oraalimotoriikan arviointilomake Oraalimotoriikan Yliherkkyyden aste. 13.10.2014. Beckman Syöttämisen arviointilomake 2015 Tehtävät: Tulosta arviointilomakkeet Katso video-oppitunti joka on tässä alla Mieti mitä keinoja/tekniikoita käytät jotta voit arvioida lomakkeessa olevia kohtia Webinaarin alussa käymme yhdessä läpi käyttämämme keinot (meidän ja teidän) Seuraavalla video-oppitunnilla käymme lävitse ne keinot, mitä me käytämme   VIDEO-ARVIOINTI Tässä on OPT-arviointi, jonka Eija tekee asiakkaalleen. Katso alhaalla oleva arviointi. Kyseessä on 22 vuotias mies, jolla mikrokefalia, epilepsia, vaikea kehitysvamma, hemiplegia Kirjaa havaintosi arviointilomakkeille. Käymme tämän läpi yhdessä webinaarissa....

Miksi lapsi ei anna pestä hampaitaan ja miten temppu tehdään?

Olen julkaissut kirjan tällä viikolla. Kirjan nimi on Selvitä lapsiperheen takkutilanteet. Kirjan julkaisun kunniaksi olen tehnyt sarjan haastatteluja, sekä vieraskirjoituksia toisiin blogeihin lapsiperheen arjesta. Yhden näistä kirjoituksista julkaisin proviisori Emilii Doven Healthberry.fi blogissa. Haluan jakaa sen myös täällä Terapeijan blogissa, koska se niin läheisesti liippaa myös minun omaa työtäni. Muihin kirjan julkaisuun liittyviä artikkeleita ja haastatteluja voit käydä tutustumassa osoitteessa www.mammakaveri.fi. Tässä siis olkaapa hyvä: Miksi lapsi ei anna pestä hampaitaan ja miten temppu tehdään: Lapsen hampaiden harjaus tulisi aloittaa heti, kun ensimmäiset hampaat puhkeavat. Hampaita pestään aamuin illoin. Yksinkertainen juttu. Vaan ei aina. Joskus lapsi kieltäytyy hampaiden harjauksesta. Jotkut lapset eivät anna edes koskea suuhun. Tällaisessa tilanteessa vanhempi voi tuntea itsensä aika neuvottomaksi. Pitääkö lapsi pakottaa vai miten suuhygieniaa saadaan ylläpidettyä? Suu on yksityisaluetta Meillä kaikilla on hiukan erilaiset aistituntemukset. Toisille kovat äänet tuottavat ärsytystä, toiset eivät niistä juuri vaivaannu. Toisia hellä kosketus kutittaa, joitakin jopa ärsyttää.  Suun alue on jo lähtökohtaisesti hyvin herkkä. Harva meistä pitää siitä, että kasvoihin tai suuhun kosketaan – varsinkaan ilman lupaa. Joillakin...

Ota OPT mukaan kuntoutukseen: 5 vinkkiä miten siirrät kurssilla opitut asiat käytännön työhön

Onko sinulla syömisasiakkaita tai vaikeita puhemotoriikka-asiakkaita (suu-huulihalkiot, dyspraksia, dysartria, cp-vamma), joiden kuntoutus mietityttää. Meille tulee paljon kyselyitä siitä, miten Oral Placement Therapy tekniikat, sekä muut kosketukseen perustuvat kuntoutusmuodot (kinesioteippaus, kylmähoidot, vibraatio, faskiahieronnat ym. ym.) saisi kuntoutuskäyttöön tällaisten asiakkaiden kohdalla. Käyty koulutus on ollut innostavaa, mutta arjessa tekniikoiden tekeminen ja käyttöönotto takkuaa. Olemme koonneet tähän 5 vinkkiä, millä itse olemme saaneet tekniikat käyttöömme arjen työhön. Yksi tekniikka kerrallaan Aloita siitä, että arvioit mikä on asiakkaan suurin ongelma. Valitse tähän ongelmaan sopiva ja itsellesi mieluinen tekniikka. Voit aloittaa esimerkiksi saippuakuplilla ja ottaa mukaan vasta myöhemmin muita puhallusta aktivoivia menetelmiä. Aloita yhdestä asiakkaasta Aloita yhteistyökykyisestä asiakkaasta. Asiakkaan lähiympäristön tulee sitoutua mukaan harjoitusten toteuttamisen, joten valitse asiakas myös sen perusteella. Harjoittele tutuillasi Kokeile tekniikoita perheenjäseniisi. Kädentaito ja havainnointikyky kasvaa vain harjoittelun myötä. Opettele hierarkiat ja kriteerit milloin voit siirtyä seuraavaan vaiheeseen Opettele kirjoista oikeat toteutustavat, ja toistojen määrä sekä kesto. Opettele hierarkioiden järjestys. Lisäksi on hyvä katsoa tarkasti mitä vaaditaan kriteerien täyttymiseksi jotta voit siirtyä seuraavaan vaiheeseen. Kopioi itsellesi hierarkiakartta ja opettele käyttämään...

K-äänteen salaisuus selvitetty

Osaatko stabiloida kieliluun taakse ja ylös? Tiesitkö, että tämä taito on /k/-äänteen salaisuus. /k/-äänteessä kieli on saatava taakse ja ylös. Tällöin ensin täytyy stabiloida kieliluu ylös ja taakse. Tämä stabilaatio mahdollistaa kielen lihasten liikkeen, jolloin k-äänne äänne voidaan tuottaa.   Näitä ohjeita, ja paljon muutakin Terapeijan K-äänne päivässä...