Olemme osa Coronariaa

Kuinka kannat kassia niin, että niskasi ei rasitu, hartiat ei jumita ja selkä ei kipeydy

Tapahtumia elävästä liikuvan terapeutin elämästä: Olin lopettamassa terapiaa koululla ja oli jo kiire seuraavaan paikkaan. Vettä satoi kaatamalla. Terapialaukku ei suostunut enää sulkeutumaan, kun yritin epätoivoisesti vetää vetskaria kiinni lähtiessäni koululta. Hartia ylös, hihna olalle ja toinen käsi yrittää pitää laukun suuta kiinni. Olkahihna luiskahtelee alas. Lisään kallistuskulmaa, jotta laukku pysyy kasassa. Onnistun vielä avaamaan auton oven yhdellä kädellä. Ruttaan kassin takapenkille ja päätän, että tänään käyn ostamassa järkevämmän terapiakassin.

Nämä tekijät ovat tärkeitä, kun valitset uuden kassin:

  1. Lastaa tavarat yhden sijasta kahteen kassiin. Jaat taakan molemmille käsille, jolloin asentosi pysyy symmetrisenä ja ryhdikkäänä.
  2. Reppu on vaihtoehdoista paras. Sen paino ei saisi olla yli 15% omasta painostasi. Suurempi paino on riskitekijä selkäkivuille ja ryhtimuutoksille (Haselgrove ym. 2008)
  3. Muista että laukkusi on melkoinen bakteeripesä: se lojuu koulujen lattioilla, auton penkillä, sitä räpeltää joskus asiakkaat ja sinä. Pese ja desinfioi laukkua säännöllisesti. Satsaa laatuun, valitse kassi jossa on hyvä ja vedenpitävä pohja.
  4. Vältä kapeaa olkahihnaa, se hiertää. Hyvässä olkahihnassa on pehmustus ja se on riittävän leveä.
  5. Pullea iso kassi estää käsien luonnollisen liikkeen, käsi ja hartia jännittyvät.
  6. Painavimmille kamoille valitse vetolaukku, jossa on pyörät alla. Sen tulee sisältää useita taskuja jotta tavarat pysyvät hallitusti paikoillaan.
  7. Sovita laukkua ennen ostamista. Silloin varmistat että kassi sopii sinun mittasuhteillesi.
  8. Tarkista vanhan laukun säädöt aika-ajoin. Hihnat ovat voineet löystyä käytön myötä ja näin niiden ergonomia on huonontunut.
  9. Valitse laukku, joka itsessään on jo kevyt.
  10. Vaihtele laukkua ja kantoasentoja. Näin pidät selkäsi kunnossa.

Varo kassia kantaessasi:

  • Lysähtänyttä asentoa
  • Leuan työntymistä eteen
  • Vinoa asentoa: paino vain toisella olkapäällä

Tämä blogijuttu on juttusarjaamme, johon pääset mukaan liittymällä Terapeijan viikokirjeen saajaksi. Lue kirjeestä tästä lisää: https://terapeija.fi/viikkokirje

Eija Helminen

Eija Helminen

Fysioterapeutti, lasten fysioterapian erikoisasiantuntija

Olen tehnyt lasten ja nuorten kuntoutusta vuodesta 1982 lähtien moniammatillisessa työyhteisössä yhdessä lapsiin ja nuoriin erikoistuneiden fysio-, toiminta-, puhe-, ja musiikkiterapeuttien kanssa. Olen kehittänyt Terapeijan moniammatillista työtapaa laadunhallintaa ja vetänyt laatuprojektiamme vuodesta 1996, Työhöni kuuluu perinteinen kuntoutus/terapiatyö, varsinkin suun ja kasvojen alueen ja syömisen kuntoutus, johon olen pitkälle erikoistunut. Vedän säännöllisesti erilaisia fysioterapiaryhmiä ja moniammatillisia monimuotoryhmiä. Teen jonkin verran konsultointia ja työnohjausta. Koulutan aktiivisesti puheterapeutteja, fysio- ja toimintaterapeutteja sekä lääkäreitä suun ja kasvojen alueen ja syömisen kuntoutuksessa. Olen Terapeijan syömisklinikan terapeutti.

Lähetä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *