Olemme osa Coronariaa

Mikä on normaalia synnytyksen jälkeen?

Ihana vauvasi syntyi noin kuukausi sitten. Kroppa ei ole vielä ihan sama kuin se oli ennen raskautta. Vatsa tuntuu oudolta, selkää jomottaa. On vaikea pidättää vessahätää. Mietit itseksesi, onkohän tämä ihan normaalia? Toiset äidit kulkevat jo jumpassa, mutta itsestä ei vielä siltä tunnu. Sinä paranet synnytyksestä. Muista antaa itsellesi aikaa palautua tästä elämänmullistavasta tapahtumasta. Kroppasi on käynyt läpi henkisen ja fyysisen huippusuorituksen. Nyt on aika palautua.

Mitä voit tehdä edistääksesi synnytyksestä parantumista ja eheytymistä?

  1. Pyri olemaan selkä suorana mahdollisimman paljon. Jos imetät, etsi imetysasentoja, joissa selkä ei pyöristy.
  2. Aloita lempeästi lantionpohjan ja syvien vatsalihasten harjoittaminen.
  3. Venyttele selkää, pakaroita ja hartioita helpottaaksesi särkyä tai kipua.
  4. Lepo on yhtä tärkeää kuin harjoittelu. Siksi oman vauvan kanssa sohvalla köllöttely on erinomaista terapiaa juuri nyt sinulle.
  5. Anna mielen palautua ja sopeutua uuteen arkeesi. Jos synnytyksessä tuli jotain erikoista, puhu toisille äideille synnytyksestä tai hae neuvolan kautta juttuaika psykologille. Se ei ole noloa, vaan tekee hyvää sekä sinulle että vauvallesi.

8 viikon jälkeen nämä oireet ovat mennyttä

8 viikon jälkeen synnytyksestä:

  • Sinulla ei pitäisi olla vuotoa
  • Sinulla ei ole kipuja
  • Suolesi toimii normaalisti
  • Pystyt pidättämään vessahätää
  • Voit kuvitella meneväsi takaisin jumppaan tai urheilemaan

Mikä ei ole normaalia? Tarkista tämä lista

Nämä eivät ole normaaleja oireita enää 8 viikkoa synnytyksen jälkeen:

  • Jatkuva selkä-, lantionpohjan-, nivus- tai vatsakipu
  • Sinulla lirahtaa nauraessa, yskiessä, hyppiessä, jännittäessäsi vartaloa, lastasi nostaessa, kävellessä tai juoksiessa. Samalla mukana voi olla tuhrimista.
  • Paineentunnetta vaginassa tai peräaukossa
  • Vatsan pömpötystä kun urheilet
  • Hankaluutta toteuttaa mitään päivittäisiä toimia kivun, virtsan karkailun, paineen tai jonkun muun oireen takia

Kahdeksan viikon jälkeen mikään yllä olevista oireista ei pitäisi olla läsnä elämässäsi. Jos näitä esiintyy, on hyvä että etsit itsellesi tukea tai apua niiden lievittymiseen. Kun odotat avunsaamista, älä tee raskasta liikuntaa tai suorien vatsalihasten harjoitteita.

Oireita voidaan helpottaa vielä pitkänkin ajan päästä synnytyksestä

Jos synnytyksestäsi on ehtinyt kulua jo tovi ja huomaat että sinulla on vielä oireita älä huolehdi, näitä oireita voidaan helpottaa vielä vuosienkin jälkeen. Tule silloin käymään luonani.

  1. Arvioimme ensin tilanteesi. Äitiysfysioterapeuttina minä arvioin tilanteen myös sisäisesti, sillä ulkoa käsin kaikkea ei voi havaita. Käytän ultraääntä, jolla voimme tarkastella lantionpohjan toimintaa. Arvioon voi kuulua myös sisätutkimus, älä siis säikähdä.
  2. Kerron sinulle mitä havaitsin.
  3. Annan sinulle yksityiskohtaisen harjoitteluohjelman, joka on sinulle henkilökohtaisesti räätälöity.

Lataa paras harjoitukseni vatsalihasten erkaumaan

Lataa tästä

Varaa aika ultraääneen heti

Varaa tästä
Hanna Vitikka

Hanna Vitikka

Fysioterapeutti AMK, lymfaterapeutti, Stecco 1, NDT Bobath, psykofyysinen fysioterapia

Kiinnostuin lantionpohjan fysioterapiasta oman raskauden aikana. Jo työskennellessäni HUSissa ohjasin akuutteja lantionpohjan repeämiä. Jäin silloin miettimään mitä asiakkaani pärjäävät sairaalajakson jälkeen. Nyt työskennellessäni yksityisenä fysioterapeuttina saan seurata asiakkaitteni palautumista raskaudesta.

Muista että koskaan ei ole liian myöhäistä aloittaa lantionpohjan kuntoutusta. Jopa arville voidaan tehdä vuosienkin jälkeen vielä ei leikkausta vaativia toimenpiteitä jotka parantavat arpien ulkonäköä huomattavasti.

Tutustu verkkosivuihini

Lähetä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *