Olemme osa Coronariaa

Vatsan kiinteytys raskauden jälkeen, mitä kannattaa oikeasti tehdä?

Vatsan kiinteytys raskauden jälkeen voi onnistua hyvin myös vaikka raskaus olisi päättynyt jo aikoja sitten. Luettuasi tämän artikkelin tiedät miten harjoittelet lantionpohjan lihaksia jotta vatsa kiinteytyy ja keskivartalon hallinta paranee.

Juuri synnyttäneen naisen vatsa pömpöttää, koska lantionpohjan lihakset ovat löystyneet ja vatsalihakset ovat kaukana toisistansa, eli erkaantuneet. Erkauma palautuu ensimmäisen kahden kuukauden sisällä synnytyksestä, mutta se voi jäädä pysyväksi tilaksi. Lantionpohjan lihakset saadaan kiinteäksi treenillä. Erkaumaan tarvitaan omat harjoitteet, jotta se saadaan kuntoutettua.

Vatsan kiinteytys raskauden jälkeen onnistuu näillä tärkeimmillä vinkeilläni:

1. Opettele sekä jännittämään että rentouttamaan lihakset.

Ensin opettelemme tunnistamaan missä lantionpohjan lihakset ovat. Sen jälkeen voit ryhtyä harjoittelemaan niiden käyttöä. Jos et tunnista lihaksia, et ole vielä valmis tekemään harjoituksia. Ultraäänen avulla näet heti toimiiko lihaksesi vai ei.

2. Jännitä lihaksia puristamalla ja nostamalla jotta jännitys tulee oikeaan suuntaan.

Älä työnnä lantionopohjaa alaspäin vaan jännitä lihaksia puristamalla ja nostamalla. Näin jännitys suuntautuu oikeaan paikkaan ja oikealla lailla.

3. Älä jännitä ympäröiviä lihaksia kuten pakaroita tai reisilihaksia.

Jos et ole harjoitellut aluksi tunnistamaan lantionpohjan lihaksia, todennäköisesti vahingossa käytät pakaroita tai reisilihaksia sen sijaan että jännittäisit lantionpohjaa. Vatsan kiinteytys raskauden jälkeen ei tällöin ryhdy tapahtumaan vaan vain pakarat ja reisilihakset vahvistuvat.

4. Vatsan kiinteytys raskauden jälkeen tapahtuu harjoittelemalla päivittäin.

Jännitä vatsalihaksia 5 sekuntia ja toista 10 kertaa. Harjoittelun täytyy olla päivittäistä. Lantionpohjan lihasten pelkkä kotitreenaus auttaa jos sinulla ei ole erkaumaa. Lisähyötyjä vatsan kiinteytymisen lisäksi ovat virtsan- ja ulosteenkarkailun väheneminen, lantionpohjanlihasten laskeuman ehkäiseminen ja jopa orgasminen paraneminen.

Mistä tiedät onko sinulla erkauma vastalihaksissa?

On olemassa erilaisia kotitestejä, joilla voi yrittää tunnistaa erkaumaa. Ongelmaksi tulee se, että jos sinulla on yhtään rasvaa vatsalla, on tunnistaminen ilman ultraääntä lähes mahdotonta. Vastalihasten harjoittaminen ilman, että tiedät onko sinulla erkauma vai ei, voi jopa viedä tilannetta huonompaan suuntaan. Harjoittelusta voi tulla jopa vaarallista, sillä jos sinulla on erkauma ja harjoittelet ilman asianmukaista ohjausta.

Ultraäänellä pystymme katsomaan onko sinulla erkaumaa ja mitkä vatsalihasharjoitteet tuovat lihaksia lähemmäs toisiaan ja mitkä erottavat niitä. Näin pystymme tekemään sinulle yksilöllisen harjoitusohjelman, joka auttaa sinua saamaan kiinteän vatsan.

Vastaanottoni sijaitsee Espoon Viherlaaksossa. Ultraan pääset heti varaamalla ajan tästä alapuolelta.

Lataa paras harjoitukseni vatsalihasten erkaumaan

Lataa tästä

Mietitkö mitä vartalollesi kuuluu synnytyksen jälkeen? Tule lantionpohjan fysioterapiaan!

Varaa aika heti!
Hanna Vitikka

Hanna Vitikka

Fysioterapeutti AMK, lymfaterapeutti, Stecco 1, NDT Bobath, psykofyysinen fysioterapia

Kiinnostuin lantionpohjan fysioterapiasta oman raskauden aikana. Jo työskennellessäni HUSissa ohjasin akuutteja lantionpohjan repeämiä. Jäin silloin miettimään mitä asiakkaani pärjäävät sairaalajakson jälkeen. Nyt työskennellessäni yksityisenä fysioterapeuttina saan seurata asiakkaitteni palautumista raskaudesta.

Muista että koskaan ei ole liian myöhäistä aloittaa lantionpohjan kuntoutusta. Jopa arville voidaan tehdä vuosienkin jälkeen vielä ei leikkausta vaativia toimenpiteitä jotka parantavat arpien ulkonäköä huomattavasti.

Tutustu verkkosivuihini

Lähetä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *